Κανονισμός λειτουργίας 2023-24


Με τον όρο Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του Σχολείου εννοούμε το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις για την ομαλή σχολική ζωή, τη συνεργασία, την αλληλεγγύη, τον δημοκρατικό διάλογο και την αποδοχή της διαφορετικότητας.

Σκοπός του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του Σχολείου είναι η θεμελίωση ενός πλαισίου που υποστηρίζει το εκπαιδευτικό έργο και την απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία, την διαμόρφωση κλίματος που στηρίζει την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών/τριών , την εξασφάλιση της σωματικής ασφάλειας και της συναισθηματικής πλήρωσης όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.

Προσέλευση – Παραμονή στο Σχολείο και αποχώρηση από αυτό.

Η έγκαιρη προσέλευση μαθητών και μαθητριών στο σχολείο καθώς και η τακτική και ανελλιπής φοίτηση αποτελούν βασικά στοιχεία της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Οι μαθητές και μαθήτριες προσέρχονται  στο σχολείο πριν την έναρξη των μαθημάτων(08:15), στις προκαθορισμένες πύλες-εισόδους του σχολείου.

Οι ενήλικες που συνοδεύουν τους μαθητές κατά την άφιξή τους, δεν εισέρχονται στο χώρο του σχολείου και αποχωρούν μόλις χτυπήσει το κουδούνι της έναρξης των μαθημάτων. 

Οι μαθητές και μαθήτριες δεν επιτρέπεται να αποχωρήσουν από το Σχολείο πριν από την λήξη των μαθημάτων, χωρίς άδεια από τον ή την κηδεμόνα του μαθητή ή της μαθήτριας. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης, κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια) ενημερώνεται ο ή η γονέας ή κηδεμόνας για να παραλάβει το παιδί του ή της.

Οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν την τελευταία ώρα αποχωρούν από την τάξη αφού έχουν αποχωρήσει όλοι οι μαθητές και μαθήτριες από αυτή.

Οι εφημερεύοντες και εφημερεύουσες εκπαιδευτικοί μεριμνούν για την ασφαλή αποχώρηση των παιδιών μετά τη λήξη των μαθημάτων, από τις προκαθορισμένες πύλες-εξόδους του σχολείου.

Η ευθύνη για την ασφάλεια των παιδιών μετά το ωράριο λειτουργίας βαραίνει αποκλειστικά τον ή την γονέα ή κηδεμόνα. Οι γονείς ή κηδεμόνες είναι υποχρεωμένοι και υποχρεωμένες να γνωρίζουν το ωράριο των παιδιών τους και να ενημερώνονται από τις ανακοινώσεις του σχολείου.

Οι ενήλικες που συνοδεύουν τους μαθητές ή τις μαθήτριες κατά την αναχώρησή τους, τους περιμένουν έξω από την είσοδο του σχολείου και πρέπει να προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή τους. 

Συμπεριφορά μαθητών και μαθητριών – Παιδαγωγικός έλεγχος

Αποκλίσεις των μαθητών και μαθητριών από τη δημοκρατική συμπεριφορά, τους κανόνες του σχολείου, τους όρους της ισότιμης συμμετοχής στη ζωή του Σχολείου, από τον οφειλόμενο σεβασμό στον ή στην εκπαιδευτικό, στη σχολική περιουσία, στον συμμαθητή ή την συμμαθήτρια, πρέπει να θεωρούνται σχολικά παραπτώματα. Τα σχολικά παραπτώματα θα αντιμετωπίζονται από το σχολείο, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και με γνώμονα την αρχή ότι η κατασταλτική αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων πρέπει να είναι η τελευταία επιλογή, χωρίς όμως να αποκλείεται ως παιδαγωγικό μέτρο.

Τα θέματα παραβατικής συμπεριφοράς των μαθητών και μαθητριών στο Σχολείο αποτελούν αντικείμενα συνεργασίας του ή της εκπαιδευτικού της τάξης με τον Διευθυντή της σχολικής μονάδας, τον Σύλλογο Διδασκόντων και τον Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου, προκειμένου να υπάρξει καλύτερη δυνατή αντιμετώπισή τους. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού.

Στο παιδαγωγικό αυτό πλαίσιο οι ποινές που μπορεί να επιβληθούν είναι οι :

1. Παρατήρηση

2. Επίπληξη

3. Παραπομπή στον Διευθυντή ή στην Διευθύντρια

4. Ενημέρωση γονέων

5. Ενημέρωση Συλλόγου Διδασκόντων

6. Ενημέρωση Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου

Πρόληψη φαινομένων Βίας και Σχολικού Εκφοβισμού

Η ανάπτυξη θετικού σχολικού κλίματος αποτελεί σημαντικό παράγοντα της διαδικασίας πρόληψης ή και αντιμετώπισης φαινομένων βίας, παρενόχλησης, εξαναγκασμού και σχολικού εκφοβισμού. Χαρακτηριστικά του θετικού και υγιούς κλίματος είναι ο αμοιβαίος σεβασμός, η αποδοχή της διαφορετικότητας, η προώθηση της συνεργασίας με Φορείς, η συνεργασία του Σχολείου με την οικογένεια.

Οι μαθητές και μαθήτριες επιβάλλεται να παίζουν χωρίς να τσακώνονται ή να χειροδικούν ή να ασκούν οποιουδήποτε είδους βία (λεκτική, σωματική, ψυχολογική, διαδικτυακή) προς τους συμμαθητές και συμμαθήτριές τους. Η βία απαγορεύεται κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες και τιμωρείται αυστηρά. Για οποιοδήποτε πρόβλημα αντιμετωπίζουν, οφείλουν να απευθύνονται στους εφημερεύοντες δασκάλους που βρίσκονται στο προαύλιο και στο διάδρομο του κτιρίου.

Δεν θα πρέπει να προσβάλλουν τους συμμαθητές και συμμαθήτριές τους  για λόγους σωματικούς (π.χ. για το ύψος, ή το βάρος τους), εθνικούς (π.χ. για την καταγωγή τους από άλλη χώρα), θρησκευτικούς (π.χ. τους μουσουλμάνους) ή φυλετικούς (π.χ. χρώμα δέρματος, μαλλιών).

Δεν θα πρέπει να διαδίδουν φήμες ούτε να αποκλείουν συμμαθητές και συμμαθήτριές τους από ομαδικές δράσεις του σχολείου, παρακινώντας και άλλους να κάνουν το ίδιο ή να τους ειρωνεύονται και να τους ασκούν κακόβουλη κριτική.

Θα πρέπει να βοηθούν τους μαθητές και τις μαθήτριες των μικρών τάξεων στα προβλήματα που τυχόν αντιμετωπίζουν (π.χ. να τους δίνουν χώρο για παιχνίδι ή αν έχουν τραυματιστεί) και να συμπεριλαμβάνουν τους νέους μαθητές και μαθήτριες του σχολείου, δείχνοντάς τους ότι είναι καλοδεχούμενοι και καλοδεχούμενες στο νέο περιβάλλον.

Θα πρέπει να συμπεριφέρονται φιλικά σε όλους τους συμμαθητές και συμμαθήτριές τους και να προστατεύουν ενεργητικά όσους ή όσες δέχονται πειράγματα ή άλλου είδους βία καταγγέλλοντας στους δασκάλους ή δασκάλες αυτούς τους μαθητές ή αυτές τις μαθήτριες που συμπεριφέρονται με άσχημο τρόπο.

Σχολικές Εκδηλώσεις – Δραστηριότητες

Το Σχολείο οργανώνει μια σειρά εκδηλώσεων και δραστηριοτήτων , που στόχο έχουν τη σύνδεση της σχολικής και κοινωνικής ζωής, τον εμπλουτισμό των υπαρχουσών γνώσεων των μαθητών και μαθητριών, την απόκτηση δεξιοτήτων ζωής και την ευαισθητοποίησή τους σε κοινωνικά θέματα. Οι ενδοσχολικές εκδηλώσεις, οι σχολικές δραστηριότητες και η συμμετοχή σε καινοτόμα, σχολικά προγράμματα θα πρέπει να γίνονται με πρωτοβουλίες, ιδέες και ευθύνη των ίδιων των μαθητών και μαθητριών, διότι έτσι θα αισθάνονται υπεύθυνοι και υπεύθυνες, αναδεικνύουν τις ικανότητές τους, τις κλίσεις τους, τα ενδιαφέροντά τους και το ταλέντο τους.

Συνεργασία Σχολείου-Οικογένειας – Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων

Το Σχολείο πρέπει να βρίσκεται σε αγαστή συνεργασία με τις οικογένειες των μαθητών και των μαθητριών, με τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων και Φορέων, των οποίων όμως ο ρόλος θα πρέπει να είναι διακριτικός. Κάθε φορά που δημιουργείται θέμα το οποίο σχετίζεται με συγκεκριμένο μαθητή ή συγκεκριμένη μαθήτρια, οι πρώτοι που θα πρέπει να ενημερωθούν σχετικά είναι οι γονείς ή κηδεμόνες, οι οποίοι θα πρέπει να συνεργαστούν με το Σχολείο.

Ποιότητα του σχολικού χώρου

Ένας από τους στόχους του Σχολείου πρέπει να είναι η καλλιέργεια της αίσθησης ευθύνης στους μαθητές και στις μαθήτριες, σε ό,τι αφορά την ποιότητα του σχολικού χώρου. Καθαροί και συντηρημένοι χώροι αιθουσών, του αύλειου χώρου, της σχολικής περιουσίας, διαμορφώνουν τον περιβάλλοντα χώρο μέσα στον οποίο είναι δυνατό να καλλιεργηθεί η ψυχή του παιδιού. Φθορές, ζημιές και κακή χρήση της περιουσίας του Σχολείου αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητές του και παιδαγωγικά εθίζουν τον μαθητή ή την μαθήτρια στην αντίληψη της απαξίωσης της δημόσιας περιουσίας.

Μαθητής ή μαθήτρια που προκαλεί φθορά στην περιουσία του Σχολείου, ελέγχεται για την συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τους γονείς ή κηδεμόνες του ή της.

Έκθεση αποτίμησης – ανατροφοδότηση – προτάσεις βελτίωσης

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας επικαιροποιείται  σε τακτά χρονικά διαστήματα, μέσω της προβλεπόμενης από τον νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών λειτουργίας του Σχολείου και τις Αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων του.

Ο κοινά συμφωνημένος Εσωτερικός Κανονισμός λειτουργίας βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρησή του από τους μαθητές και μαθήτριες, τους εκπαιδευτικούς και τις εκπαιδευτικούς και τους γονείς και κηδεμόνες, με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους, ώστε να έχει πληρότητα, γενική αποδοχή και εφαρμογή, αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του Σχολείου. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το Σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του.

Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από τον Διευθυντή ή την Διευθύντρια του Σχολείου και τον Σύλλογο Διδασκόντων, καθώς και από τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας ισχύει για το τρέχον σχολικό έτος.